האם ניתן לבטל צוואה?

ככל שאדם מתבגר, הוא מגיע להבנה כי הרגע הלא פשוט שנקרא 'הכנת צוואה' מתקרב אליו בצעדי ענק. אנשים מכינים צוואה מסיבות שונות, בין אם בעקבות מחלה קשה, זיקנה או בכדי למנוע סכסוכים משפחתיים – ולעיתים בעקבות  שלוש הסיבות יחדיו. שאלה הנשאלת פעמים רבות בהקשר לצוואה – האם היא ניתנת לביטול? ואם כן, כיצד עושים זאת? במאמר הבא ננסה לעשות על שאלות אלו. 

 

מהי צוואה?

צוואה היא מסמך משפטי אשר נוצר בכדי לקבוע מי יהיו יורשיו של אדם מסוים כאשר ילך לבית עולמו, וכיצד יחולק רכושו וממונו.  צוואה יכולה להתבטא בארבע דרכים שונות – בעל פה, בנוכחות עדים, בכתב יד או על ידי גורם משפטי. הדרך הרווחת והנפוצה ביותר כיום הינה כתיבת צוואה בנוכחות עדים, שהם שניים או יותר – ושאינם יכולים ליהנות מן הצוואה.

יבוטל

האם ניתן לבטל צוואה?

בהנחה שבעל הצוואה עדיין בין החיים, ביטול צוואה הוא מהלך אפשרי לחלוטין ופשוט למדי – אך יכול להיעשות ע"י בעל הצוואה בלבד. ישנה אפשרות לבטל את הצוואה הקיימת, או לערוך אחת חדשה שמבטלת את קודמתה – אלא אם כן נאמר אחרת והצוואה החדשה הינה תוספת בלבד לאחת שכבר נכתבה בראשית.

במצב שבו בעל הצוואה נפטר, המצב מסובך בהרבה – ביטול הצוואה על ידי בית משפט הינו הפתרון היחיד. לדוגמא, ביטול צוואה הדדית – שנכתבה ע"י בני זוג טרם פטירת אחד מהם, תדרוש מבן הזוג שנותר בחיים לוותר על כל רכוש שהוא עתיד לרשת, ובמצב שבו העיזבון חולק טרם בקשת הביטול – ישיב את הרכוש או את שווי העיזבון.

יבוטל

מתי כדאי לכתוב צוואה?

אין אפשרות לשים את האצבע על "זמן נכון ומדויק" לכתיבת הצוואה, אך ישנם מספר רמזים שיכולים לעזור לכם להחליט האם זהו אכן הזמן המתאים. כאשר אדם קיבל מחלה המסכנת חיים, והוא עדיין צלול בדעתו – זהו מצב שבו רבים מחליטים לכתוב צוואה. בנוסף, כאשר אדם מחליט שהוא אסף ממון ורכוש רב מספיק בכדי שיהיה צורך לחלק אותו באופן מסוים – ולעיתים ישנן מחשבות על כתיבת צוואה.

בכל מקרה שלא יהיה, מומלץ לכתוב צוואתכם בנוכחותו של עו"ד מוסמך לכתיבה צוואות. עורך דין יוכל להבטיח לכם ניסוח שלא משתמע לשתי פנים, ניסוח מאוד חד וברור, שיבטיח משמעותית את צמצום הפרשנויות הניתנות לוויכוח בצוואה – כדי שתוכלו להיות בטוחים כי עיזבונכם ורכושכם יחולק בצורה שאותה ציוויתם.

 

כיצד מבטלים צוואה?

כשם שצוואה יכולה להתבטא בארבע דרכים, כך היא יכולה להתבטל; ביטול צוואה בע"פ, בנוכחות עדים, בכתב יד או ע"י גורם משפטי.  בנוסף, ישנה דרך לביטול צוואה ע"י נוטריון – אך זוהי דרך שנחשבת קשה מאוד מבחינה משפטית.  ולעיתים, כתיבת צוואה נעשית בעקבות איום או כפייה – וכאשר מצב כזה מוכח, בית משפט מסוגל לבטל את הצוואה מתוקף סעיף 30 לחוק הירושה.

יבוטל

אולי יעניין אותך גם

עֵסֶק
כללי
4 דרכים לייעל את העסק שלך

שיפור היעילות של העסק שלך הינו עניין חיוני שיאפשר להביא לפרודוקטיביות והגדלת הרווחיות. תרחיש זה יכול לבוא לידי ביטוי תוך יישום של 4 דרכים שכוללות

קרא עוד »
מהו ייפוי כוח נוטריוני
כללי
מהו ייפוי כוח נוטריוני?

ייפוי כוח נוטריוני הוא מסמך חשוב מאוד, שיכול להבטיח כי ענייניכם יטופלו בצורה יעילה ומקצועית במקרה שתתקשו לפעול בעצמכם – על כך במאמר הבא.  

קרא עוד »
תמונה על זכוכית לבית
כללי
שלושה אקססוריז מושלמים לבית

אקססוריז ממלאים תפקיד משמעותי בהפיכת מקום מגורים לבית מאחר והם מוסיפים אופי, סגנון ואישיות לחלל המגורים. במאמר זה נסקור שלושה אקססוריז מושלמים לבית שיכולים לשדרג

קרא עוד »